ضرورت تحول در علوم انسانی، برای اداره جوامع امروزی بر کسی پوشیده نیست، اما وقوع تحول و مشاهده نتایج عملی و کاربردی آن، نیازمند تکمیل شدن پازلی است که قطعات مختلفی دارد. بسیاری از این قطعات و حلقات، مورد توجه اصحاب علوم انسانی در حوزه و دانشگاه است و پژوهش‌هایی در هر یک از این قطعات و حلقات، صورت گرفته است، اما راجع به یکی از این قطعات و حلقات، کاری انجام نشده و متأسفانه بدان توجهی وجود ندارد. ما این حلقه را، حلقه مفقوده مغفوله می‌نامیم و معتقدیم اگر تمام قطعات و حلقات مورد نیاز برای تحول در علوم انسانی تأمین شود و پژوهش‌های لازم برای اسلامی‌سازی علوم انسانی اسلامی یا تولید علوم انسانی اسلامی، صورت پذیرد، اما این حلقه مفقوده مغفوله تأمین نشود، باز هم نسخه عملی روی میز کارشناسان، یا غربی خواهد بود یا شرقی. لذا این امکان وجود دارد که حجم قابل‌توجهی از علوم انسانی اسلامی تولیدشده باشد، اما جامعه اسلامی، – به دلیل فقدان آن حلقه مفقوده مغفوله – با نسخه‌های غربی و شرقی اداره شود؛ در نتیجه نه‌تنها اهداف اسلامی تحقق نخواهد یافت، بلکه حتی اهداف غیر اسلامی یا ضد اسلامی در جامعه اسلامی تحقق عینی خواهند یافت؛ امری که هم‌اینک می‌توان در واقعیت جامعه اسلامی، مشاهده نمود. در این نوشتار درصددیم به تبیین حلقه مفقوده مغفوله تحول در علوم انسانی بپردازیم و «امکان و ضرورت تحول در ریاضیات و تولید ریاضیات نوین و متناسب با علوم انسانی اسلامی» را بررسی کنیم. ازآنجایی‌که ریاضیات نوین و مطلوب، متناسبِ با علوم انسانی اسلامی شکل می‌گیرد و در محاسبات آن به‌کار می‌رود، می‌توان آن را ریاضیات اسلامی نیز نام نهاد.

برای تهیه این محصول با ما مکاتبه فرمائید

نقد و نظر خود را با ما در میان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *